Al jaren zijn er entrepreneurs die de wereld veranderen, de ene noemt het verbeteren, de andere niet. Wat zeker is, is dat alles verandert en dat dit tegen het principe in gaat van ons brein. Dit oudste gedeelte houdt niet van veranderingen en creëert waar het maar mogelijk is comfort.
Mensen zijn vaak goed in staat om te zien wat er verandert moet worden en hier plannen over te schrijven. Zolang je nog niet bij de implementatie fase komt, is alles nog makkelijk. Je snap wat je moet doen, je weet wat je moet doen, maar op het moment dat het geïmplementeerd moet worden, doen we het niet of gebeurt dit niet naar wens.
Continue verbeteren is in makkelijker gezegd dan gedaan, maar met de volgende stappen wordt de kans van slagen velen malen groter.
Zonder visie schep je verwarring. Is het belang van de verandering niet duidelijk is en het belang van de medewerker groter dan het zakelijke belang, resulteert dit in weerstand en conflicten. Communiceer je een verandering zonder plan, dan creëer je chaos. En als je dan ook nog niet de juiste middelen hebt, kunnen de medewerkers niet aan de slag veroorzaak je verwarring. Mogelijk kan de verandering er voor zorgen dat medewerkers nieuwe competenties moeten ontwikkelen. Heb je hier geen rekening mee gehouden en ga je implementeren zonder aan deze competenties te werken, krijg je angstige medewerkers.
Als medewerkers niet veranderen is dat in 9 van de 10 keer een weerspiegeling van jouw leiderschap. Je slaat essentiële stappen over. Heb je alles zorgvuldig gedaan en er zijn er één of meer medewerkers die niet mee kunnen/willen. Ga met ze in gesprek en neem eventueel afscheid van ze.